CANADA


Le Gouvernement en direct GED

« Le Canada a acquis la première place pour son leadership en matière de gouvernement électronique pour 2001. . . Ce succès est attribuable à l'engagement que le gouvernement canadien a pris de délaisser l'approche ministérielle traditionnelle relativement à la prestation électronique des services et de mettre plutôt l'accent sur les besoins des citoyens et des entreprises. Le Canada a commencé à concrétiser ses bonnes intentions. » (Accenture, eGovernment Leadership: Rhetoric v.s. Reality – Closing the Gap)

This year Canada stands alone in eGovernment maturity. It is the only country that has begun the move to the Service Transformation stage of eGovernment. Canada’s fundamental eGovernment principles of clear vision, user involvement, good targets and departmental and jurisdictional integration have served it well to this point and have paved a path for Government On-Line (GOL) to be integrated with general service improvements. In future years, Canada will deem itself successful when there is no separate and distinct GOL initiative, and the existing initiative has been completely wrapped into an overall program of transformed government service delivery. Key to Canada’s continuing success is that the GOL strategy continues to evolve and adapt with time and learning. In early 2002, the government established an Internet user panel to begin collecting information on online service preferencesand expectations. This innovative On-Line Citizens Panel is helping the government understand current perceptions of and future expectations for GOL. (Accenture 2003)

Objectifs

Mais aussi:

Le Gouvernement en direct ne se ramène pas simplement à créer des sites Web et à numériser l'information. Le gouvernement a adopté une stratégie plus fondamentale, qui vise à repenser les services offerts et à déterminer comment l'utilisation judicieuse d'Internet et des technologies de l'information peut bénéficier à l'économie et à la société canadiennes.


Jean-François Hamel

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